Messire

Messire

Messire beschrijft de geschiedvervalsing rond koning Richard III vanuit drie perspectieven: drie pogingen om een goede keuze te maken en daarbij aan eigen normen te voldoen. In hoeverre ben je bestand tegen politieke druk en public opinion?

– MESSIRE (Atlas, Amsterdam 2008)

Uitgegeven in één box met de Komrij-vertaling van Shakespeare beroemde toneelstuk.

De 15e eeuwse Engelse koning Richard III is de geschiedenis ingegaan als een intrigant die de troon inpikte, een tiran en zelfs een kindermoordenaar. Maar hoeveel van die reputatie is propaganda van de Tudors, en voor altijd vastgelegd door Shakespeare?

De roman van Els Launspach schetst het dilemma van drie geschiedschrijvers. In het eerste deel het zelfonderzoek van de jurist Thomas More, die tot de ontdekking komt dat hij zich in het politieke spel heeft laten gebruiken. In het tweede deel de loyaliteit van George Buc, die zich in zijn gedrevenheid buiten de instituties van de macht plaatst. En in het derde deel de strijd van Jennifer Simpson, die als getuige optreedt bij een waargebeurde rechtszaak, uitgezonden door London Weekend Television in 1984. De roman portretteert drie individuen, verwikkeld in een eeuwenoude controverse. Als gevolg daarvan riskeren ze diepe vernedering of verlies van integriteit.


Geschreven in een tijd waarin politici en spindoctors al te makkelijke versies van het verleden scheppen om eigentijds beleid te rechtvaardigen, biedt Messire een bitterzoete reflectie op persoonlijke vertwijfeling, steeds tegen de achtergrond van de vraag: wat zijn ‘de feiten’?


Door de positie van George Buc te benutten – organisator van theatervoorstellingen aan het hof – onthult de auteur bovendien interessante details over het beroep van Shakespeare. Voor het eerst wordt de erfenis van Thomas More en Shakespeare naast de historische toedracht gelegd. Onverwachte perspectieven zullen opduiken, waardoor de lezer vanzelf gaat nadenken over de samenhang van identiteit, kunst en politiek.

recensies

Share by: